Litteraturguide fra Gyldendal Zam bider igen Indledning Litteraturguiden her tager dig og dine elever med ind i Jesper Wung-Sungs gyseragtige, actionfyldte zombieunivers i Zam bider igen (2020). Med fokus på elevernes oplevelse, indlevelse og kreative fortolkningsaktiviteter lægger guiden op til et fængende hovedværksforløb. Efter arbejdet med romanen vil eleverne efter vores skøn stå tilbage med en vis eftertænksomhed, og de kan ikke undgå at tage en lille, men betydningsfuld, bid fra den litterære verden med tilbage til deres egen. Illustration på omslaget: John Kenn Mortensen. Målgruppe 6.-7. klasse Forfatter Anja Christina Houlind Simonsen og Janne Terese Jakobsen Om værket ”Kom, Oscar,” siger han. ”Vi har en lang rejse foran os.” Alligevel kan Zam ikke lade være med at smile. For første gang i sit ikke-liv føler han sig ikke helt forkert. Han er heller ikke længere bange for ikke at gøre det godt nok. Zam føler bare, at han lever, da han sætter hælen i jorden, ruller over fodballen og sætter af med tæerne. Oscar følger efter. Riiitttsschh, Riiitttsschh, Riiitttsschh. (fra Zam side 170). Sådan slutter den første af Jesper Wung-Sungs bøger om zombien Zam og hans både indre og ydre kamp om at føle sig accepteret. Med oprejst pande begiver Zam sig sammen med sine venner, zombien Oscar og egernet Emil, ud på en lang og håbefuld rejse, som læseren drages med ud på i efterfølgeren Zam bider igen . I denne bog følger vi således de tre venners jagt efter ”Z - land”, hvor zombierne efter sigende kan leve i fred og dermed slippe fri fra det umenneskelige fremmedhad, de oplevede i deres hjemby. Det viser sig dog, at Zams optimisme bliver sat på prøve, for den zombiehadske bande Blå Himmel er © Gyldendal 2022. Print og kopiering af dette materiale er tilladt, 1 forudsat at det sker i overensstemmelse med skolens aftale med Copydan Tekst & Node.
Download PDF fil