Litteraturguide fra Gyldendal Når hjertet er en elpisker Målgruppe Slutningen af 8. klasse og 9.- 10. klasse Forfatter Christina Holdt Saldern Indledning I denne litteraturguide præsenteres et bud på, hvordan der kan arbejdes med romanen Når hjertet er en elpisker af Mette Vedsø som hovedværk i danskundervisningen. Guiden giver både bud på fortolkninger af romanen og konkrete undervisningsforslag og elevaktiviteter. Om værket Romanen, Når hjertet er en elpisker, tager afsæt i en engelsktime, hvor hovedpersonen, 17- årige Pi, falder om på gulvet, ramt af et anfald af panikangst. Hun sygemeldes på ubestemt tid. Herfra udfolder historien sig, og gennem Pi’s oplevelser og iagttagelser får læseren både et indblik i angstens væsen, samt i hvordan hun overvinder den. Igennem længere tid har Pi følt sig presset og utilpas. Nu er læsset så væltet, og hun tilbringer tiden hjemme i fred og ro. Pi’s forældre er rådvilde (Pi’s egen observation) og prøver at opmuntre Pi og få hende hurtig på fode igen, så hun kan passe sin skole. Der er både tale om farve- og kropsterapeuter, psykologer og psykiatere. Det, som forældrene ikke forstår, er, at Pi bare har brug for bare at føle sig accepteret, som hun er, uden at skulle præstere. Veninderne er forstående og sender søde beskeder, men Pi er gået helt i stå. For hvad skal man gøre ved sig selv, hvis man ikke kan klare et helt almindeligt liv? Det bliver et tilfældigt møde ved postkassen med overboen, den udviklingshæmmede pige, Vicky, dennes mor, Bianca og engelske, 84-årige Gillian Brown, der hjælper Pi i processen med at overvinde angsten. Mødet med dem får Pi til at reflektere over livet fra en anden vinkel. Langsomt begynder hun at favne det uperfekte i sig selv og genfinde © Gyldendal 2022. Print og kopiering af dette materiale er tilladt, forudsat at det sker i overensstemmelse med skolens aftale med Copydan Tekst & Node. 1
Download PDF fil